حقوق| مدرسه وکالت و تجارت |School of Law & Business
نفت , اقتصاد , تجارت بین الملل , شرکت های تجاری , بازرگانی بین المللی , مشاوره بازرگانی,مطالعات تخصصی حقوق تجارت,مقالات  
لوگوی ما

 مدرسه وکالت و تجارت

لطفا کد لوگوی وب را در وب خود قرار دهید. با تشکر
معرفی کتاب

کتاب مسئولیت مدنی شرکت های نفتی دولتی

کتاب اصول فقه مهارتی

کتاب جامع راهنمای اصول فقه

قانون


نشانه های جامعه اسلامی بی شمارند که با مطالعه سیره رسول خدا ، این نشانه های فراموش شده را می توان به خوبی دریافت. پیامبر اسلام (ص)  بی درنگ پس از هجرت از مکه و تشکیل یک حکومت منسجم در مدینه ، اجرای دو سیاست مهم را پیش روی خود قرار داد. اول ، ایجاد امنیت سیاسی در محدوده جغرافیایی شهر مدینه . دوم ، برقراری توازن اقتصادی و به تبع آن ، ایجاد بازار سالم برای مسلمانان. از طریق صلح نامه هایی که با یهودیان ساکن در پشت مدینه منعقد ساخت ، سیاست نخستین خود را اجرا نمود ؛ چراکه هر لحظه بیم تبانی یهودیان مدینه با مشرکین مکه آرامش را از ذهن و جان مسلمانان ربوده بود. و از طرفی پس از ایجاد امنیت داخلی، روانه بازار شد و دستور داد پیمانه ها را برابر سازند و با هر نابربری و رکود در بازار به ستیز درآمد تا همه مسلمانان از قدرت خرید مساوی برخوردار شوند. هرچند رسول خدا در ابتدای ورود به مدینه مسجد النبی را بنا کرد اما فلسفه بنیان گذاری این نهاد دینی ، آغاز اجرای سیاستی بود که در پرتوی آن ، صلح و امنیت ، اقتصاد و تجارت سالم و ناپنهان تحقق می یافت.

پیامبر ناآرامی و گرسنگی را مانعی بس بزرگ در راه عبادت می دانست. روایتی از وی در برخی منابع معتبر اسلامی نقل شده است که بیان می دارد :« فلولا الخُبز ما صَلّینا و لا صُمنا و لا أدّینا فرائضَ ربِّنا : اگر نان نبود ، نه نماز می خواندیم و نه روزه می گرفتیم و نه واجبات پروردگارمان را بجا می آوردیم » ( فروع کافی ، ج 5 ، ص 73 ). نان کنایه از توانایی اقتصادی یک مسلمان و نماز و روزه کنایه از دین است. نماز ، همان عبادتی است که محمد بن عبدالله در واپسین لحظات عمر خود ، آن را از محبوبترین امور شمرد و در طول حیاتش از آن به عنوان نور چشم و معراج گاه خویش یاد می کرد. با این وجود ، کسب و کار و تجارت حلال را مقدم بر نماز می دانست.  پرداخت زکات را نشانه اصلی ایمان برشمرد و از این طریق جامعه اسلامی را به تعادل اقتصادی رساند. به دیگر سخن ، پیامبر صرفا به دنبال برپائی نماز و برگزاری مراسم دعا ، نصیحت مردم و ترساندن آنان از عذاب نبود. بلکه از منظر وی ، نماز بهانه ای بود برای تشکیل بیت المال سالم ، خرید و فروش حلال و تحصیل درآمدهای مشروع توسط مسلمانان و دولت اسلامی.

در اسلام شکل ظاهری نماز هدف نیست. آنچه نماز را روح می دهد و فلسفه می بخشد برابری نمازگزاران است. در جامعه ای که پیامبر ریاست آن را بر عهده داشت ، نماز حاصل عدالت بود و نشانه رفاه نسبی مردم. در جامعه نبوی ، توسعه اقتصادی و رفاه فراگیر ، یک وعده دروغین نبود که فقط به بهانه آن ، مردم روانه مسجد النبی شوند و به پای منبر وعظ بنشینند. بلکه پیامبر قبل از تشویق مردم به نماز ، بیت المال را به تساوی میان آنان تقسیم می نمود و عدالت را در خارج از مسجد برقرار می ساخت تا مردم در حالت برابر به مسجد راه یابند و نماز را اقامه کنند. در برخی منابع معتبر تاریخی آمده است که روزی پیامبر ، 5 نفر از مسلمانان را که از پرداخت زکات خودداری می کردند به مسجد راه نداد.

تجارت آسان در پرتو سیاست های اقتصادی درست دولت میسر می شود. نقش مستقیم دولت در تجارت ، بیشتر محدود به وضع قوانین خاص است اما تأثیر غیر مستقیم و مؤثر آن در بازار کسب و کار ، فقط با ایجاد بستر اقتصادی مناسب امکان پذیر است. در مقابل ، رکود بازار نشانه قطب گرایی و تبعیض اقتصادی و فساد در این شاخه از اجتماع است. پیامبر با رویکرد اقتصادی سالم توانست بازار مدینه را از فساد و نابرابری رها سازد و در عین حال هرگز بطور مستقیم در فرایند عرضه و تقاضا مداخله ننمود و برای هیچ کالایی قیمت تعیین نکرد. آنچه مورد تأکید پیامبر قرار می گرفت برابری قدرت خرید مردم بود. این سنّت پیامبر ، پس از وی در حکومت علی بن ابیطالب (ع) نیز ادامه داشت تا آنجا که علی اجازه نمی داد یک جنس با قیمت های متفاوت به فروش رود بلکه معتقد بود برای کالای واحد ، باید قیمت واحد وجود داشته باشد و همین قیمت نیز بر اساس میزان عرضه و تقاضا تعیین گردد.(همانطور که امروزه در بازار فارکس ، قیمت بر اساس عرضه و تقاضا تعیین می شود. بهترین مبنای قیمت گذاری برای ارز خارجی نیز ، میزان عرضه و تقاضاست که در اصطلاح به آن قیمت شناور ارز می گویند).

آنچه گذشت بازخوانی روایتی بود که دیدگاه پیامبر را پیرامون مقدمات برپائی نماز بیان می کرد. مبنی بر این سخن پیامبر ، نمازگزار شخصی است که در پرتو عدالت حاکم اسلامی از رفاه مالی نسبی برخوردار است و از بیت المال  و سایر امتیازات اجتماعی و اقتصادی همان سهمی را می برد که دیگر نمازگزاران از آن بهره مند می شوند.


لینک ارجاع به منبع:


www.rkz.ir/post/3525

---------------------------------------------------------------
مطالب مرتبط:

A Legal Analysis of the Supervision of the Supreme Court on the President in Iranian Political System




طبقه بندی: حقوق تجارت، بازار کسب و کار، حقوق اقتصادی، حقوق مالیه عمومی، سیاست و حقوق، دین و حقوق، دپـارتــمــان فــقـه و اصــول، درسها و دانستنی های تجاری، پایگاه مقالات حقوقی، مرکز دانلود رایگان،
برچسب ها: تفسیر روایات پیامبر اسلام، فلسفه نماز، تجارت در اسلام، اقتصاد اسلامی، بازخوانی تاریخ اسلام، بازار کسب و کار اسلامی، سیاست اقتصادی،
[ جمعه 2 اسفند 1392 ] [ 04:59 ب.ظ ] [ مدرسه وکالت و تجارت ]
.: Web Themes By Ali Aminzadeh :.

درباره تارنما


www.rkz.ir
-----------------------------

سحرم دولت بیدار به بالین آمد
گفت برخیز که آن خسرو شیرین آمد
قدحی درکش و سرخوش به تماشا بخرام
تا ببینی که نگارت به چه آیین آمد

----------

آزادی بیان و ارائه فکر و عقیده از حقوق طبیعی هر انسان است.
این تارنما را ایجاد نمودم
تا آنچه از حقوق و تجارت در ذهن دارم
از عرصه اندیشه به میدان قلم بیاورم.
لذت تجارت به حدی است که فلسفه و سیاست روح مرا تعالی نمی دهد.
تجارت پایه و اساس
سعادت و خوشبختی هر جامعه است.
محمد بن عبدالله (ص) فرمود :
«اگر نان نبود،
ما نماز نمی خواندیم و روزه نمی گرفتیم».
تجارت را برگزیدم
تا دل و دین و دنیا نیز با من باشد.

روح الله خـلـجی

----------

Le régime juridique de l'Iran droit beaucoup à celui de la France. Le droit civil, le droit du commerce, le droit public, les notions utiles et fréquentes du droit pénal ainsi que les jurisprudences de la cour suprême de la France ont toujours été utilisés comme des modèles pour les juristes, les législateurs et les juges iraniens. L'école de droit et des affaires essaie d'introduire les lois et les jurisprudences françaises et promouvoir ainsi l'influence du régime juridique français sur celui de l'Iran
Rouhollah KHALAJI
Avocat et conseiller juridique

دوره های درسی
مطالب مهم
آزمون های حقوقی
موضوعات